Atrakcje

Wycieczka Stójków – Lądek-Zdrój – Orłowiec

Dystans: 12,6 km
Suma podjazdów: 241 m
Średni czas przejazdu: 45 min.
Stopień trudności: **

Wycieczka rozpoczyna się na granicy gminy Lądek-Zdrój, poniżej Kuźniczej Góry. Jedziemy około 100 m wzdłuż torów kolejowych, następnie skręcamy na prawo do wsi Stójków. Przejeżdżając przez miejscowość docieramy do obwodnicy (droga wojewódzka 392). Równolegle do niej znajduje się droga prowadząca do części zdrojowej Lądka-Zdroju, którą kontynuujemy nasza podróż. Za hotelem Mir-Jan skręcamy w lewo na most a następnie w prawo i drogą leśną docieramy do ul. Bema. Na rondzie skręcamy w ul. Spacerową, którą przemierzamy w całości aż do skrzyżowania z ul. Kościuszki. Następnie jedziemy na prawo przez most, a tuż za nim kierujemy się w lewo na pl. M. Skłodowskiej-Curie. Dalej boczną ulicą wzdłuż rzeki Białej Lądeckiej (ulicami Nadbrzeżną i Klonową) po czym docieramy do mostu św. Jana. Kontynuujemy wycieczkę drogą asfaltową skręcając na prawo w  ul. Słodową, która zaprowadzi nas do rynku. Po środku ratusz z  XIX w. z wysoką wieżą zegarową, z której w samo południe usłyszeć można hejnał lądecki. Godny uwagi jest także pomnik Świętej Trójcy autorstwa Michała Klahra Starszego oraz kamienica, w której tworzył swoje dzieła a obecnie Kawiarnia Artystyczna Dom Klahra (Rynek 1). Następnie kierujemy się ul. Kościelną i Wiejską  aż do mostu przecinającego rzekę Białą Lądecką. Po jego prawej stronie znajduje się ul. Langiewicza, którą przejedziemy do drogi wojewódzkiej. Potem w prawo do wsi Orłowiec a następnie do Przełęczy Różaniec. Stąd można kontynuować wycieczkę na stronę czeską.

9. Most św. Jana – dwuprzęsłowy kamienny most zbudowany w 1565 r. Na kamiennej tablicy, wmurowanej w balustradę oprócz daty budowy znajdują się także daty jego renowacji: 1783 i 1822. Patron mostu św. Jan Nepomucen stanął tu w 1709 roku ufundowany przez mieszkańców miasta (jak brzmi inskrypcja na cokole) i również z ich datków odnowiony w 1752 r. Most posiada nadzwyczajną trwałość i oparł się wielu powodziom. Panuje przekonanie iż swą wytrzymałość zawdzięcza zaprawie z białek kurzych jaj.

10. Kościół parafialny pw. Najświętszej Marii Panny jest budowlą barokową wzniesioną w miejscu starego kościoła gotyckiego. Wewnątrz imponujący ołtarz dłuta Michała Ignacego Klahra z 1791 r. wykonany został w całości z polichromowanego drewna. Na styku prezbiterium i nawy znajduje się Ukrzyżowanie z 1741 r. jedno z najwybitniejszych dzieł Michała Klahra.

11. Będąc w Orłowcu można zatrzymać się przy kościele św. Sebastiana, gdzie oprócz barokowej budowli, warte uwagi są wiekowe lipy. Droga przez wieś była niegdyś główną traktem drogą z Orłowca do osady Bila Voda po stronie czeskie i Złotego Stoku. Stanowiła fragment traktu z Lądka-Zdroju na Śląsk przez Czechy. Dopiero w XIX w. za sprawą Marianny Orańskiej (tutejszej właścicielki dóbr) zbudowano drogę łączącą Lądek-Zdrój ze Złotym Stokiem.

12. Przełęcz Różaniec (583 m n.p.m.) to głębokie wcięcie w granicznej części Gór Złotych. Jeszcze w młodszym trzeciorzędzie przepływała tędy rzeka Biała Lądecka, która kierowała się od Lądka-Zdroju na północ. Późniejsze ruchy górotwórcze (młodosaksońskie) wypiętrzając Góry Złote, zmieniły bieg rzeki, a dawnym korytem zaczęła spływać Orliczka. W okresie zlodowacenia środkowopolskiego, m.in. przez Przeł. Różaniec, na Ziemię Kłodzką wcisnął się lodowiec. Śladami działalności lodowca są ogromne granitowe eratyki przywleczone tu spod Strzelina. Głazy ułożone zostały w ciekawy układ przypominający paciorki różańca, ale do końca nie wiadomo czy jest to właściwa entymologia nazwy.